pengalaman sebagai pra mangsa MLM


hohoho..
setelah lame saye tak update blog sebab beberape masalah teknikal seperti blog down,ketandusan idea,ngantok dan segala bapak nenek sifat negatif telah pon selamat bersarang di hati saya..di tambah pula dengan sesi persekolahan yang begitu bosan ceria selepas 4 ari ponteng secara betauliah(dapat permit arr) tanpa henti..hohoho..satu pencapaian yang bagus lagi membanggakan untuk diriku ini..yela..budak nerd maner pernah ponteng sekolah..hahahaha..

okey laa..
malas arrr buat pemulaan ayat panjang-panjang..
skang kiter masuk topik yang ingin saya bincangkan pada hari ini..
iaitu..




pasal MLM(Multi Level Marketing)..
yee..
sebelom saye cerita dengan panjang lebar lagi..
meh laa saya bagitau maksud MLM kepada yang masih lagi blur tuh.
  Multi-Level atau lebih dikenali sebagai Perniagaan Network adalah suatu strategi pemasaran yang menggajikan promoter/ahli syarikat jualan langsung, bukan sahaja melalui produk yang mereka jual, tetapi juga melalui jualan yang dilakukan oleh orang yang mereka perkenalkan kepada syarikat. Produk dan syarikat tersebut kebiasaannya dipasarkan secara langsung kepada pengguna dan rakan kongsi yang berpotensi dengan kaedah pemasaran secara refferral dan juga dari mulut ke mulut.

tak paham kat atas nih..
takpe..
saya kasi yang senang dipahami  skit..

 Multi Level Marketing adalah suatu cara perniagaan alternatif yang berkaitan dengan pemasaran yang dilakukan melalui banyak level (tingkatan), yang biasa dikenal dengan istilah Upline (tingkat atas) dan downline (tingkat bawah), orang akan disebut Upline jika mempunyai Downline.


hohoho..
aku tau ramai yang dah masuk..
ramai kater dah berjaya laa..
dah dapat keuntungan laa..
tapi..korang tau ke status duit yang korang pegang tuh,mkan,buat belanja dapur tuh..
nanti saye kasi tau hukum dier..
skang saye nak cerita skit pasal MLM nih..
pagi tadi sewaktu  berada kat skool..
datang laa sorang budak nih..
kira kawan tak rapat laa..
ajak laa saye masuk..
tapi saye kater tak minat..
pastu dier pon ajak laa jumpa upline dier..
saye pon dah start syak dah..
'dier nih mesti nak propa aku untuk join nih..'

pas saye duk pikir-pikir macamaner nak elak nih..
saye pon buat laa janji untuk jumpa dier kat kentaki..
pastu baru saya sedar...
apasal laa saya buat janji palsu kat dier nih..
nak taknak..
saya pon datang laa ngan 2 orang sahabat ke kentaki..
tunggu punya tunggu muka kawan saya yang propa tuh tak muncul-muncul..
hati saya bukan main panas lagi..
dah laa dalam perjalanan ke kentaki tuh hujan turun..
pastu mereka plaks lambat..
tak reti ke mereka manage time sendiri..
sib baik saye pandai..

pas tunggu 5 minit..
mereka tak muncul-muncul..
saye ngan kekwan trus beredar..

dah setiap cerita mesti laa ader bahagian klimaxs nyer..(btol ke aku eja nih..??)
elok je aku nak keluar dari kentaki tuh..
kawan aku pon muncul laa ngan dier punya pets upline..
perh..
memang kes naya nih..
bapak semangat..
bawak satu batalion untuk diberi penerangan..
hahaha..

saya ngan kawan saye pon dengar laa mereka punya propa..
dekat 15 minit saye takleh tahan daa...
tak abih-abih ngan jaminan mereka..
klau rugi boleh cover laa..
polis jaga supaya senang nak gerak..
WTF..??
polis jaga bisnes MLM buat aper..??
bapak besar mereka try nak tipo duit..

dan last sekali cara saye nak blah dari mereka yang tak gune tuh..
saye kasitau yang mak saya dah start marah laa kat rumah dan mak saye kater klau saye masuk jugak saya akan dihalau a.k.a merempat..
hahahaha...
melongo mulut mereka bile aku ckap macam tuh..
yang buat muka kesian pon ader..
tapi saye tak kire..
korang memujuk rayu pon saye takkan masuk..
bayangkan laa wei..
RM 2000++ nak kene bayor..
aper kes..
ingat student macam aku nih macam orang yang ader kerjaya tetap ke..
pppiiirrraaahh laa...
haktuih..
korang ingat nak tipo aku..
sekali korang yang kene tipo ngan aku..
hahahahaha..
sukanya saye..

akhirnya abis pon entri picisan nih..hahahaha..ingat tadi takleh abis..yela..panjang plaks..pastu kene plak mengingati butiran jalan cerita..penat woo..okey laa..sekian sahaja..wait..lupe laks..nak nyatakan hukum MLM nih.

adoi..ingat dah abis..
hukum untuk bermain MLM dikira HARAM dan MERAGUKAN jikalau:harga tinggi dari biasa,ditetapkan jumlah promote tertentu untuk dijadikkan syarat komisyen...(wallahualam)

bagi aku..
MLM yang kawan aku promote nih ialah haram punya..sebab orang atas dpat mkan senang-senang manakala orang bawah kene carik laa ramai orang..aku tak sanggup mkan duit HARAM..kang jadik darah daging(blood and meat..???)saper yang susah..???

kiter jugak..

nanti klau saye ader mase lagi saye update plaks blog pasal bengkel uruskan jenasah..tengah try kumpul pix je skang..yela..waktu bengkal lupe nak bawak camera..hohohoho..

sekian..
terima kasih sebab sudi baca sampai abih..
tq..

thankz kpd: ustaz dan patin pauzi

harap takde laa kes aku kopi ko ko kopi aku yee..hahahahaha..

update:

setelah saye dapat menanyakan kepada orang yang ajak saya masuk tuh aper barang yang mereka jual dan mereka bleh plaks menjawap mereka jual barang keperluan seperti syampoo,ubat gigi,sabon dan lain-lain..
what the food..!!!
jual ubat gigi je..???
blog comments powered by Disqus