Kenapa anak sakit hati sama ibubapa..??

Asalamualaikum kpd semua umat islam yang bakal meyambot raye ibadah aji..
dan ello kpd non muslim...
sebenarnyakan..
saye mahu laa buat entri pasal kekanak nih..
walaupon saye remaja..
tapi saye masih lagi terase saye ialah seorang kekanak yang berumur 15 tahun..
so..
saye nih bleh arr dikira sebagai kanak kanak riang normalkan..??
hohoho..

kenape hari nih saye mau timbulkan pasal kanak kanak atau khasnya satu peringkat yang tinggi skit dari kanak kanak iaitu orang tua...
orang tua..??
salah nih..
remaja baru btol...
hohoho

sila ikuti kajian kes saye dengan lebih kepoh lagi dengan klik lebih lanjut yee..
hohohoh



sebelom saye kasi tau saper tuh remaja..
meh laa saye kasi sedikit definisi maksud remaja yee..

Remaja pada umumnya merujuk kepada golongan manusia yang berumur 12-21 tahun atau 13 hingga 25 tahun. Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan. golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. Dari sudut perkembangan manusia, remaja merujuk kepada satu peringkat perkembangan manusia, iaitu peringkat transisi antara peringkat kanak-kanak dan peringkat dewasa.
Semasa seseorang itu mengalami zaman remaja dia akan mengalami pelbagai perubahan yang drastik, termasuklah perubahan jasmani, sosial, emosi, dan bahasa. Akibat daripada itu, orang remaja merupakan orang yang emosinya tidak stabil, dan sentiasa "bermasalah".
sumber daripada wikipedia bahasa melayu

hohoho..
betol laa kata katra saye tadi kan..??
bahawa saye ialah seorang kekanak..
yela..
try pikir..
sewaktu sekolah rendah diadakah hari kanak kanak peringkat sekolah
dah budak yang berumur 12 tahun pon join sekaki dalam majlis tuh..
cikgu tak halang pon..
so..
klau ikut wikipedia nih..
pada darjah 6..
saye merupakan seorang remaja ngan kekanak arr..
dah sampai skang saye still pegang title kekanak nih....kot

dah laa..
takyah ckap banyak..
meh masuk tajuk utama entri nih..

kenape remaja macam saye mudah marah/sedih/emo/tersinggung san lelain lagi..
meh saye listkan 4 fact kat sini..

..selalu dibandingkan dengan anak orang..
semua orang benci bile kiter selalu dibandingkan ngan orang lain..terase yang kebolehan kiter diperkecikkan..
jangan dibuat main ngan perkara nih..klau ibubapa tak alert..anak anak boleh jadik kurang yakin..dan paling teruk anak tersebut bleh jadik anak derhaka sebab tak tahan di pandang rendah oleh family sendiri...bile anak tersebut bergaul ngan orang jahat mula laa kater anak tak sedar untung laa..sepatutnya dibiarkan jer kat hospital jer..tetapi ibu bapa takmau sedar kesalahan sendiri..teruk..teruk.. 

..memilih kasih antara anak..
haa..nih pon satu masalah lagi..dah tau ader banyak anak..cuba laa jangan pilih kasih..yang maner pandai..jadik anak keasayangan..yang maner bodoh skit..poom..!!kene campak ke bilik stor..kene lempang..kene terajang..yang anak bijak pandai tuh dijaga macam tuh laa anak dier yang masih idop..klau laa ader mak bapak macam nih..rase tak mungkin ibubapa macam nih masok syurgakan..??sebab jaga anak nih seperti jaga amanah..tak jaga amanah dosa besar kan..??


..ibubapa yang konkong anak tak bertempat..
nih pon salah satu sebab kenapa anak anak sentiasa berdendam ngan ibubapa..asyik kene konkong jer..aiman..tak boleh tengok tv..aiman..takleh makan biskut..aiman..masok tido..takleh itu laa..takleh ini laa..last last anak jadik kera sumbang sebab semua takleh..takleh berkawan..uish..tensen..tensen..nanti bile besar klau anak tetiba jer memberontak jangan terkejut..dah mak bapak yang bentuk anak dier jadik macam tuh..hohoho


..selalu jadik tempat lepas marah..
huhuhu..saya sungguh kesian klau saye nampak sorang anak di'K.O'kan tanpa belas kasihan..
ala..macam kes lelaki sudan bunuh budak perempuan dulu tuh..sepatutnya lelaki tuh trus kene rejam sampai mati..bukan setakat penjara ngan sebatan jer..klau nak kasi sebatan..paling elok klau kiter kasi kat bahagian 'depan bawah' kat mat sudan tuh..hehehe..biar takde zuriat...biar dier fobia nak buat benda macam ni..
tuh klau lelaki asing..klau bapak rogol anak sendiri..kiter buat macam zaman china dedulu..cam yang dibuat pada sida-sida..taktau sida-sida tuh aper..carik laa kat wikipedia yek..hehehe


p/s:akhirnya..
abih pon entri nih..
punya laa lame bile nak buat entri nih..
ader jer masalah..
mood takde laa..
kom masalah laa..
paling tak tahan..
lupe fakta..
T_T


p/s/s:kenapa setiap entri saye ader p/s..??saper leh explain..??

 

 

blog comments powered by Disqus